fredag 27 januari 2012

Hur du sköter din kissekatts tänder

Hej kära bloggen! Jag heter Bella von Notte, och jag äääääälskar katter! Mina katter sover med mig på natten, äter frukost med mig på matbordet, går på sandfatet när jag går på vessan, och är bara världens sötaste små varelser. Vi brukar föra långa diskussioner, och ibland bråkar vi också. Jag tycker inte om att bråka med mina katter, men dom har ju bara så starka personligheter. Ofta får dom lite dåligt samvete när jag sitter på duschgolvet och gråter när vi har grälat, men dom ber aldrig om ursäkt, dom är ju så stolta. Det är nästan det jag älskar mest med dom


Korgkatt!

 Idag skall jag blogga om just katter, för vi kunde nog alla må bättre av att veta lite mera om katter. Få personer vet det här, men liksom människor tappar katter också sina mjölktänder.

Jaa, dom tappar dom faktiskt!

 När Filifjonkan var liten och tappade sina tänder dammsög vi fyra gånger om dagen och gick sedan igenom påsen för att vara säkra på att vi inte gick miste om några tänder. Sedan sparade vi alla tänder som han tappade och lade dom i ett litet träskrin som det står ”Mjölktänder” på. Nu med Tussilago har det varit lite jobbigare, för han är inte alls lika smart som Filifjonkan, och istället för att spotta ut sina tänder när dom faller av, så försöker han svälja dom. Det enda du egentligen kan göra då är att fort sticka ner fingrarna i halsen på katten och dra ut tanden, sedan sväljer du den själv för att visa vem som bestämmer. Oroa dig inte, tanden kommer nog ut efter en dag eller två, och sedan kan du putsa av den lite och lägga den i skrinet med dom andra tänderna och avklippta klorna!


När din katt har en tandlossningsperiod är det bra att ha någonting att tugga på. En gammal sko fungerar fint.

 Nästa gång skall jag skriva om hur man bäst klipper klorna på sin katt, men tills dess, kära läsare, kom ihåg att det finns ingenting roligare än en katt i clownkostym!

2 kommentarer:

  1. Ååå vad härliga de små liven ser ut! :) Min guldhamster Ruby Lee har just kommit in i sin första tandlossningsperiod. Tack så mycket för tipsen! Ciao! ^^

    SvaraRadera
  2. Tänk jag visste inte att katter också har mjölktänder! Det där med clowndräkt ska jag bestämt ta och testa på min Misty :)

    SvaraRadera